Ontspanning

Ontspannen doet iedereen op zijn eigen manier. Wandelen, lezen, mediteren etc. Slapen is ook een onderdeel van ontspannen. Een disbalans in je lichaam, je hormonale systeem, kan zorgen voor flink wat onrust. Denk hierbij aan stressgevoeligheid, slecht slapen, vaak wakker. Hierdoor wordt ontspannen steeds lastiger want je ervaart waarschijnlijk vermoeidheid. Stress krijgt steeds meer de overhand want hoe en wanneer kun je dan ontspannen, de bewuste vicieuze cirkel. 

Veel mensen weten niet dat STRESS de grootste hormoonverstoorder is. De stress die wij in onze drukke leven ervaren komt vaak van teveel hooi op onze vork, zorgen voor anderen en de zorg voor onszelf schiet er te vaak bij in. Kiezen voor ongezonde voeding ligt hier op de loer, je bent moe, je bent verdrietig, gefrustreerd. Een beetje stress is niet erg en heb je soms ook nodig om soms te kunnen presteren maar het stress level dat we vaak bereiken omdat we altijd AAN staan is te vergelijken met een aanval van buitenaf, niet gezond dus.

De kunst is om beter te gaan leren luisteren naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Dat bewuste stemmetje, je intuïtie, je onderbuik gevoel die zegt, nu even niet, ik kan niet, ik wil niet, ik moet niks en doe alleen maar wat ik wil. Ook hier speelt voeding en mindset een grote rol.